REACH może dobić wiele firm

REACH może dobić wiele firm
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Został tylko miesiąc, by przygotować się do nowych unijnych przepisów o rejestracji substancji chemicznych. Rozporządzenie REACH może doprowadzić do upadku wielu firm, zwłaszcza tych najmniejszych.

REACH (akronim angielskich słów "rejestracja i autoryzacja chemikaliów") to nowy unijny system rejestracji substancji chemicznych i badania ich wpływu na człowieka i środowisko. Obowiązek rejestracji i badań dotyczy praktycznie wszystkich producentów lub importerów substancji chemicznych. Wystarczy, że wprowadzą na rynek tonę substancji, praktycznie każdej. Wyjątków jest niewiele, wśród nich paliwa i polimery - wyjaśnia "Gazeta Wyborcza".

To oznacza, że nowe rozporządzenie obejmie np. importerów chińskich długopisów i flamastrów, ściereczek nasyconych substancjami czyszczącymi, kosmetyków i półproduktów kosmetycznych, producentów wszelkich mydeł, estrów lekkich alkoholi, środków powierzchniowo czynnych, etanolu itd. W całej Europie zdefiniowano blisko 30 tys. substancji chemicznych, które podlegają REACH. W Polsce - co najmniej 5 tys.

- REACH ma zmusić firmy do wprowadzania na rynek bezpiecznych substancji chemicznych - wyjaśnia w dzienniku Jerzy Majka, szef rządowego Biura ds. Substancji i Preparatów Chemicznych, które ma pomóc polskim przedsiębiorcom w dostosowaniu się do wymogów REACH. Nowy system odwraca dotychczasową logikę: to nie władze muszą udowodnić przedsiębiorcy, że jego substancja jest groźna dla ludzi, ale przedsiębiorca musi dowieść, że jego produkt jest bezpieczny.

Nowy system rejestracji będzie działał już od 1 czerwca. Wtedy zacznie się obowiązkowa tzw. rejestracja wstępna substancji. Firma, która nie dokona rejestracji wstępnej, będzie musiała 1 grudnia br. zawiesić działalność - informuje "GW".

Tymczasem wiele polskich przedsiębiorstw nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że podlegają obowiązkom REACH. - Zorientowaliśmy się, że aż jedna trzecia odbiorców naszych substancji chemicznych nie miała pojęcia, że REACH nadchodzi. Dowiadywali się o tym od nas - mówi "Gazecie" Paweł Skiba z gliwickiej spółki POCH SA, znanego producenta i dystrybutora odczynników chemicznych.

Nowe przepisy doprowadzą zapewne do paneuropejskiej mitręgi biurokratycznej. Rejestracja wstępna będzie polegać na przekazaniu do elektronicznej bazy danych prowadzonej przez Europejską Agencję Chemikaliów (ECHA) podstawowych informacji o przedsiębiorstwie oraz o substancjach, które firma produkuje lub sprowadza spoza Unii. Rejestracja wstępna jest bezpłatna. Komisja Europejska spodziewa się, że z całej Europy do ECHA spłynie, bagatela, 180 tys. zgłoszeń.

Z momentem zgłoszenia rejestracji wstępnej przedsiębiorcy dostają czas na dokonanie rejestracji "właściwej". Ona będzie już dużo trudniejsza: firmy będą musiały zgłosić nie tylko swoje substancje chemiczne, ale i szczegółowe informacje o nich, w tym wyniki badań wpływu tych substancji na organizm ludzki oraz środowisko naturalne - wyjaśnia "Gazeta".

Nie każdy przedsiębiorca musi zlecać takie badania: wiele substancji przebadają wielkie koncerny i wyniki takich badań będzie można odkupić. Firmy mogą też wspólnie zlecić badania i podzielić się kosztami. - Szacuje się, że średni koszt badania substancji wprowadzanej na rynek w ilości od 1 do 10 ton to 50-60 tys. euro - mówi "Gazecie" Paweł Skiba z POCH SA. - Trudno nam oszacować całkowite koszty REACH, natomiast wiadomo, że będzie to bardzo duży wydatek w naszym budżecie.

Tym bardziej że badania to niejedyny koszt. Płatna będzie sama rejestracja "właściwa": w przypadku małych i średnich firm ulgowa taryfa mówi o sumie od 120 do 21,7 tys. euro, w zależności od ilości sprowadzanej bądź produkowanej substancji.

Jeszcze w 2006 r. Ministerstwo Gospodarki oszacowało łączny koszt wdrożenia REACH w Polsce na mniej więcej 450 mln euro. To tylko pieniądze, jakie muszą wyłożyć firmy na przygotowania, rejestrację i badania substancji. - My szacujemy, że te koszty będą teraz znacznie większe - ostrzega Wojciech Lubiewa-Wieleżyński.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: REACH może dobić wiele firm

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!