Plast-Box planuje zwiększyć asortyment, zapowiada poprawę rentowności

Plast-Box planuje zwiększyć asortyment, zapowiada poprawę rentowności
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Plast-Box dzięki realizacji strategii do roku 2013 zamierza zwiększyć asortyment produkcji i mocniej zaistnieć w opakowaniach dla przemysłu spożywczego. Spółka zapowiada ponadto zwiększenie wskaźnika rentowności netto do 9,3 proc. w 2013 roku. Spółka wyda na inwestycje 22 mln zł - poinformował PAP w wywiadzie Jarosław Koźlik, prezes spółki.

"Oceniamy, że cały program inwestycyjny na lata 2011-2013 będzie nas kosztował około 22 mln zł. Dzięki realizacji strategii chcemy mieć w miarę ustabilizowaną sprzedaż na odpowiednio wysokim poziomie. Do roku 2013 chcielibyśmy zwiększyć roczne przychody do 130 mln zł" - powiedział prezes.

Plast-Box zakłada, że w roku 2013 jego rentowność netto wzrośnie do 9,3 proc. z 3,9 proc. przewidywanych na rok 2011.

W ramach programu inwestycyjnego Plast-Box zamierza zakończyć budowę magazynu wysokiego składowania w Słupsku, dokończyć budowę fabryki na Ukrainie i kupić specjalistyczne maszyny.

Prezes poinformował, że dzięki nowym maszynom spółka poprawi swoją obecność w branży opakowań z tworzyw sztucznych dla przemysłu spożywczego.

"Chcemy się koncentrować na produkcji opakowań wtryskowych z tworzyw sztucznych. Na razie mamy dosyć miejsca na rozwój naszych opakowań wiaderkowych. Chcemy też wzmocnić się technologicznie o możliwość produkcji różnego rodzaju opakowań cienkościennych dla przemysłu spożywczego, głównie rybnego i mleczarskiego" - dodał Koźlik.

Koźlik przyznał, że część maszyn, które nie do końca spełniają obecne wymogi jeśli chodzi prędkość produkcji w Słupsku, spółka zamierza przenieść do zakładu na Ukrainie, gdzie ich możliwości zostaną w pełni wykorzystane.

Zaznaczył jednak, że dla ukraińskiego zakładu również zostaną kupione nowe, specjalistyczne maszyny.

"Na Ukrainę mamy zakontraktowane specjalnie dwie nowe maszyny. Jedna z nich powinna zostać dostarczona tam jeszcze w grudniu tego roku, a druga w kwietniu lub maju przyszłego roku" - powiedział prezes.

Koźlik poinformował, że zarząd zdecydował się na częściową zmianę celów emisyjnych.

"4,5 mln zł zamierzaliśmy przeznaczyć na rozszerzenie asortymentu, ze wskazaniem na wejście w produkcję kartuszy, czyli tubek do silikonów. Jest to specjalistyczny produkt wymagający wysokiej precyzji. Okazało się, że jest to rynek wyjątkowo hermetyczny i trzeba mieć bardzo duże doświadczenie, żeby produkować kartusze" - powiedział.

"Ponadto potencjalni odbiorcy powiedzieli nam, nie są zainteresowani zmianą dostawców.
Dlatego wejście w ten segment mogłoby się odbywać wyłącznie na zasadzie cenowej, a wtedy rentowność takiego przedsięwzięcia drastycznie spada. W związku z czym nie bardzo jesteśmy w stanie znaleźć uzasadnienie ekonomicznie dla takiego projektu" - dodał.

Koźlik powiedział, że zarząd zdecydował się więc na rozszerzenie asortymentu o produkcję nowych wiaderek, które nadawałyby się dla przemysłu spożywczego.

Prezes poinformował, że do końca realizacji strategii zarząd nie przewiduje wypłaty dywidendy.

"Najwcześniej moglibyśmy rekomendować podzielenie się zyskiem z akcjonariuszami za rok 2014" - powiedział.

Prezes poinformował, że Plast-Box stara się sprzedać teren, który spółka posiada w specjalnej strefie ekonomicznej.

"Środki, które byśmy pozyskali z tej sprzedaży pomogłyby nam w realizacji naszego programu inwestycyjnego, jednak przy opracowywaniu strategii nie braliśmy pod uwagę możliwego napływu gotówki z tego źródła" - powiedział.

Plast-Box dysponuje ponadto terenem w Ustce, którzy może być wykorzystany pod budownictwo rekreacyjne. Spółka również planuje sprzedaż tej nieruchomości, ale czeka na poprawę koniunktury na rynku.

Prezes przyznał, że wyniki za III kwartał 2010 nie satysfakcjonują zarządu. Przyczyną niskiego zysku wypracowanego w tym okresie było dojście surowców do produkcji do rekordowo wysokich poziomów.

"Szczyt cen naszego głównego surowca, jakim jest polipropylen, przypadł na końcówkę drugiego kwartału. Surowiec wtedy kupiony wchodził do produkcji w trzecim kwartale. Dlatego wyniki są obciążone przede wszystkim kosztami surowcowymi, które były historycznie najwyższe. Nie mogliśmy przenieść wzrostu cen surowca na naszych odbiorców i w części musieliśmy je ponieść kosztem zysków" - poinformował szef Plast-Boksu.

Prezes powiedział, że ceny polipropylenu obecnie stabilizują się, jednak jest to stabilizacja na wysokich poziomach.

Według prezesa niewykluczony jest spadek cen polipropylenu na skutek konkurencyjnych cen z Bliskiego Wschodu, co może niedługo nastąpić.

W III kwartale 2010 Plas-Box wypracował 325 tys. zysku netto przy 22 mln zł przychodów. Po trzech kwartałach tego roku było to odpowiednio 1,4 mln zł i 60,2 mln zł.

Plast-Box w strategii na lata 2011-2013 zakłada, że w 2013 roku zysk netto jego grupy kapitałowej sięgnie 12,1 mln zł, 15,4 mln zł zysku brutto, 22,8 mln zł EBITDY i 130 mln zł przychodów.

Prognoza grupy Plast-Box zakłada, że w 2011 roku zysk netto wyniesie 4,1 mln zł, zysk brutto 5,4 mln zł, EBITDA 12,5 mln zł, a przychody 104 mln zł. W 2012 roku zysk netto grupy ma wzrosnąć do 7,7 mln zł, zysk brutto do 9,9 mln zł, EBITDA do 17,7 mln zł, a przychody do 120 mln zł.

Rentowność EBITDA na koniec 2013 roku ma wynieść 17,6 proc. (w 2011 roku - 12,1 proc., a w 2012 roku 14,8 proc.)

Rentowność brutto w 2011 roku ma wynieść 5,3 proc., w 2012 roku 8,3 proc., a w 2013 roku - 11,9 proc. Rentowność netto ma sięgnąć w przyszłym roku 3,9 proc., w 2012 roku 6,4 proc., a w 2013 roku 9,3 proc.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Plast-Box planuje zwiększyć asortyment, zapowiada poprawę rentowności

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!