PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Interesy z polskim rządem zrobią się niebezpieczne?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak, Dariusz Malinowski)
13-02-2018 13:45 |  aktualizacja: 13-02-2018 13:46

Wyjaśnienie tego, czy w sprawie Autostrady Wielkopolskiej oraz sprzedaży Ciechu doszło do nadużyć, może trwać latami. Istotnym pytaniem jest to, czy problemy rodziny Kulczyków i te sprawy mogą wzbudzić obawy prywatnego kapitału przed robieniem interesów z państwem.

Dlaczego rząd nie zagwarantował sobie wpływu na wysokość opłat?

Bogusław Liberadzki, minister transportu z pierwszego rządu SLD, który 20 lat temu podpisywał umowę na budowę prywatnego odcinka A2, zaznaczył w rozmowie z RMF FM, że w jej pierwotnej wersji stawki nie mogły być narzucane bez zgody rządu.

Jednak później umowa była sześciokrotnie zmieniania. Dlatego Liberadzki stwierdził, że „to bardzo dobrze, że prokuratura prześwietli koncesję dotyczącą autostrady A2”.

Umowy ws. koncesji na autostrady podpisywano w całkiem odmiennej rzeczywistości gospodarczej i politycznej. Wówczas nawet najwięksi optymiści nie sądzili, w jak wielki plac budowy zamieni się Polska po wstąpieniu w struktury Unii Europejskiej.

Wsparcie unijnych funduszy pozwala na budowę podstawowego szkieletu komunikacyjnego kraju. Aktualny program inwestycyjny jest warty 135 mld zł.

Pieniędzy jednak nie starczyło na wszystkie projekty. Dlatego rząd skierował sześć odcinków dróg do analizy pod kątem wykorzystania finansowania prywatnego.

Wśród nich znajdują się: S6 Koszalin - Trójmiasto, S10 Toruń - Bydgoszcz, metropolitalna obwodnica Trójmiasta, druga jezdnia A18 Olszyna - Golnice, A2 Siedlce - granica państwa oraz zachodnia obwodnica Szczecina.

Nie wiadomo jeszcze, które z nich ostatecznie mogą zostać zarekomendowane do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Trzeba jednak pamiętać, że są to drogi, na których nie można liczyć na tak duży ruch pojazdów jak w przypadku A2 czy A4.

Stworzenie atrakcyjnego dla obu stron modelu współpracy będzie dużym wyzwaniem. Trzeba zatem zastanowić się, czy takie wydarzenia jak z Autostradą Wielkopolską mogą wpłynąć na podejście prywatnego kapitału, w tym zagranicznego, do wchodzenia w interesy z państwem.

Zawsze może pojawić się pytanie, czy za 5, 10 czy 20 lat kolejny rząd nie będzie miał zastrzeżeń do tego, czy poprzednicy odpowiednio zabezpieczyli interes publiczny.

Ciech

O ile w przypadku A2 rząd ma pretensje co do kosztów przejazdów, to główną osią sporu wokół chemicznej spółki jest cena sprzedaży pakietu akcji przez Skarb Państwa.

To w przyszłości może zniechęcić ewentualnych inwestorów. Ci bowiem zadadzą sobie pytanie, czy zmiana rządu nie będzie oznaczała weryfikacji wcześniej zawartych umów?

Pod adresem zatrzymanego byłego wiceministra pada zarzut, że cena pakietu Ciechu była zbyt niska, na czym ucierpiał budżet. Nieoficjalnie spekuluje się, że może chodzić nawet o ponad 100 mln zł.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (45)

Ciech SA [CIE]

kurs:

53.50 PLN -0.40 (-0.74%)

Notowania | Analiza techniczna



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 860 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

577 870 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.