Wspólny projekt firmy BASF i koncernu Opel ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa za sprawą nowych termoplastycznych elementów. W razie uderzenia pieszego samochodem ryzyko ciężkiego poturbowania człowieka jest znacznie niższe.
Nowatorski element wykonany został z termoplastycznego tworzywa Ultramid B3WG6-CR i jest już stosowany przy projektowaniu dolnego usztywnienia zderzaka w nowym modelu Opla Corsy. W prezentowanym rozwiązaniu wykorzystano efekt zastosowania tzw. zintegrowanej symulacji.
Projekt jest odpowiedzią na wzrastające przepisy odnośnie bezpieczeństwa drogowego. Oto bowiem producenci pojazdów muszą sprostać wymogom unijnej Dyrektywy 2003/102/EC, która określa rodzaj i formę badań niezbędnych dla uzyskania homologacji nowych typów pojazdów.
I właśnie z tego względu Opel podjął współpracę z BASF przy projektowaniu nowych modeli swoich samochodów. W wyniku tej kooperacji zaprojektowano nową, tworzywową część, która zastąpi dotychczasowy element metalowy.
- Gdy metoda BASF została wprowadzona do procesu rozwoju LBS oraz do oprogramowania symulacyjnego w Oplu, wówczas możliwe stało się również szczegółowe modelowanie LBS i opisywanie jego zachowania z niespotykaną dotąd precyzją - wyjaśnia dr Stefen Frik, lider zespołu Symulacji Pasywnego Bezpieczeństwa w Oplu w Rüsselheim.
Opisana metoda symulacji umożliwia, bez konieczności przeprowadzania kosztownych testów, zaprojektowanie optymalnego LBSu. Taki LBS spełnia wymogi dyrektywy unijnej dotyczącej ochrony pieszych, a jednocześnie, jeśli pojazd zderza się z nieruchomą przeszkodą, gdzie obciążenie jest dużo większe niż przy uderzeniu pieszego, nie dochodzi do zniszczenia innych części z przodu pojazdu. Obniża to koszty naprawy i sprawia, że auto uzyskuje lepsze stawki ubezpieczeniowe. Metoda symulacji integracyjnej może pomóc w wyobrażeniu sobie części wzmacnianych włóknem szklanym dużo bardziej realistycznie niż inne znane metody. Opis integracyjny zachowania materiału w znacznym stopniu poprawia wirtualne projektowanie pojazdu.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Dzięki tworzywom BASF Opel zwiększa bezpieczeństwo na drodze