PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl

Bakteria jednak nie zablokuje koncesji? Ministerstwo odpowiada WNP.PL

Autor: Adam Sierak
08-02-2019 06:01 |  aktualizacja: 07-02-2019 23:41

Od ponad 30 lat Polska jest w posiadaniu sporej działki na dnie Oceanu Spokojnego. Dobrze przebadana, bogata m.in. w miedź, dosłownie czeka na rozpoczęcie wydobycia. Optymizm jednak przygasł po publikacjach naukowców z Edynburga, którzy odkryli na „naszej” działce niezwykle cenną bakterię, która może okazać się bardzo ważna w walce z globalnym ociepleniem. Kosztem jednak surowców, do których dostęp chce mieć Polska.

Polska w ramach podpisanych kontraktów z MODM ONZ jest zobowiązana prowadzić prace badawczo-dokumentacyjne, które obejmują działania związane z rozpoznaniem złóż, badaniami środowiska morskiego w toni wodnej i na dnie oraz działaniami zapobiegającymi ujemnym wpływom prac poszukiwawczych na środowisko naturalne oraz jego ochronę.

W ramach realizacji kontraktów uzyskiwane są dane, które będą podstawą do opracowania efektywnego systemu wydobywczego i optymalnych technologii przeróbki konkrecji. Wykonanie kontraktu będzie podstawą uzyskania licencji (koncesji) wydobywczej na 20-25 lat, zgodnie z opracowanym planem przemysłowego zagospodarowania złoża.

Jak skomentuje pan opinie naukowców z Edynburga, że "bakteria ta mogłaby być hodowana na powierzchni wody i w ten sposób pomagać zwalczać globalne ocieplenie"?

- Istnieje dowolność badań, publikacji, jak również wydawania opinii dotyczących badań naukowych. Faktem jest, że bakterie redukujące CO2 doprowadzają do powstawania metanu, który może powstawać także w inny sposób, np. w procesie fermentacji octowej i na innych ścieżkach (np. fermentacji alkoholowej w osadach morskich), może być także endogeniczny, to znaczy pochodzić z wnętrza Ziemi.

Redukcja CO2 do CH4, a potem emisja CH4 przyczynia się w jakimś stopniu do wzrostu efektu cieplarnianego, przez co nie jest możliwe w ten sposób „zwalczanie globalnego ocieplenia”. Metan ten łączy się przy dużych ciśnieniach (poniżej 280 m słupa wody przy temperaturze 0°C), tworząc tzw. hydraty gazowe bądź inaczej zwane klatraty metanu (im głębiej, tym temperatura stabilności hydratów gazowych jest wyższa).  Jedna cząsteczka metanu przypada na cztery cząsteczki wody.

Klatraty stają się spoiwem osadów i według obecnej wiedzy kumulują największą znaną na powierzchni Ziemi, czyli w skorupie ziemskiej, ilość cząsteczki węgla zawartej w potencjalnym paliwie. Jest tego więcej niż w znanych konwencjonalnych złożach ropy i gazu ziemnego, węglu kamiennym, glebie, lasach itd. razem wziętych. To jest potencjalne niewyczerpalne źródło surowców energetycznych.

Najwięcej hydratów gazowych jest w strefach przykontynentalnych oceanów, gdzie dociera jeszcze materia organiczna z kontynentów. Nie ma wątpliwości, że kiedyś hydraty gazowe będą źródłem paliw - czy kopalnych, trudno ocenić, bo tworzonych na bieżąco. Tym w dużej mierze zarządza także MODM.
Podobał się artykuł? Podziel się!

• Stanislaw Komosa 2019-02-08 08:36:08
    Kochany panie Ministrze, to jakieś bzdety?, bo skoro mamy potężne złoża pod nogami i Co??- kto wam zabrania czerpać???
  • krzysztof 2019-02-08 08:38:43
    debi debila (...) pogania, a (...) pisze takkie artykuły
  • Jacenty 2019-02-08 09:12:59
    To brać tę bakterię, klonować, i produkować biofiltry na nasze elektrownie węglowe, kominki, instalacje pochłaniające w miastach ... no chyba że będzie jak z grafenem ... XD
  • Emeryt PGG 2019-02-08 11:21:34
    Przykład jakiegoś gatunku żab zablokował budowę obwodnicy ważnej dla mieszkańców , więc czas już skończyć z bzdurnymi eko terrorystami bo żygać już się chce.
  • Ale wymyślili, jak tylko lewak potrafi!!! 2019-02-08 12:36:41
    Skoro na naszych wodach, w naszych głębinach odkryto jakieś pożyteczne bakterie to DOSKONALE!!! Trzeba je mądrze zagospodarować, uruchomić hodowlę i sprzedawać tym eurokołchoźnianym jołopom za ciężkie pieniądze i w żadnym wypadku nie można pozwolić eurokołchoźnianym złodziejom tego ukraść Polsce!!! A przede wszystkim, kto ich wpuścił na nasze wody terytorialne i pozwolił tam szukać i węszyć co można by nam ukraść? Kto za to odpowiada? Za tymi „naukowcami” z Edynburga trzeba wydać ENA i ścigać do skutku!!! A nie podkulić ogon i chować się do lisiej nory!!! Moim zdaniem jednak, to kolejny przykład degeneracji eurokochoźnianych nazistów i lewackich oszołomów!!! Naszym (naszych władz) najpilniejszym zadaniem jest, nie dać się im zwariować i w żadnym razie nie ulegać ich zwyrodniałym pomysłom i irracjonalnym żądaniom!!! Lewactwo szaleje!
    • Krzysztof 2019-02-10 22:46:32
      Człowieku, nienawiść cię zabije!!!!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.207.152.62