PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl

Bakteria jednak nie zablokuje koncesji? Ministerstwo odpowiada WNP.PL

Autor: Adam Sierak
08-02-2019 06:01 |  aktualizacja: 07-02-2019 23:41

Od ponad 30 lat Polska jest w posiadaniu sporej działki na dnie Oceanu Spokojnego. Dobrze przebadana, bogata m.in. w miedź, dosłownie czeka na rozpoczęcie wydobycia. Optymizm jednak przygasł po publikacjach naukowców z Edynburga, którzy odkryli na „naszej” działce niezwykle cenną bakterię, która może okazać się bardzo ważna w walce z globalnym ociepleniem. Kosztem jednak surowców, do których dostęp chce mieć Polska.

Taki postulat wysunęli już szkoccy naukowcy. Domagają się oni wstrzymania poszukiwań i wydobycia surowców m.in. w polskiej części strefy Clarion-Clipperton na Oceanie Spokojnym.
Chcą wcześniej zbadać, jak przemysłowe prace wpłyną na tę bakterię.

A jest o co walczyć, bo odkryty mikroorganizm ma mieć zdolność pochłaniania dwutlenku węgla, i to w dużych ilościach.

Pod koniec listopada prof. Mariusz Orion Jędrysek, wiceminister środowiska, w rozmowie z WNP.PL szeroko omawiał potencjał surowcowy polskiej działki:

Jednak po pojawieniu się informacji o bakterii, która może pokrzyżować polskie plany, Ministerstwo Środowiska nabrało wody w usta.

Teraz resort odpowiada na nasze pytania wysłane do wiceministra.

Jak wykrycie bakterii wpływa na planowane prace w tamtym miejscu?

- Wskazane przez pana "odkrycie" nie wpływa na dalsze planowane prace. Badania środowiskowe są istotą prowadzonych prac w tym obszarze i, co warto zaznaczyć - niemal cała wiedza dotycząca biosfery dna oceanicznego pochodzi z badań związanych z działalnością badawczą kontraktorów, jakim jest także Polska.

Jak duże jest zagrożenie całkowitego zablokowania wydobycia surowców przez Polskę z tej działki?

- Na razie nie ma zagrożenia zablokowania wydobycia surowców przez Polskę z tej działki. Należy wspomnieć, iż obecnie opracowywane są regulacje wydobywcze, tzw. Mining Code przez  MODM ONZ - Komisję Prawno-Techniczną - i poddawane pod dyskusję na bieżąco w czasie kolejnych sesji MODM ONZ - podczas posiedzeń Rady MODM ONZ. Ustalenie przez MODM odpowiednich regulacji prawnych, a zwłaszcza wymagań środowiskowych będzie podstawą do rozpoczęcia przyszłej eksploatacji surowców z dna.

• Stanislaw Komosa 2019-02-08 08:36:08
    Kochany panie Ministrze, to jakieś bzdety?, bo skoro mamy potężne złoża pod nogami i Co??- kto wam zabrania czerpać???
  • krzysztof 2019-02-08 08:38:43
    debi debila (...) pogania, a (...) pisze takkie artykuły
  • Jacenty 2019-02-08 09:12:59
    To brać tę bakterię, klonować, i produkować biofiltry na nasze elektrownie węglowe, kominki, instalacje pochłaniające w miastach ... no chyba że będzie jak z grafenem ... XD
  • Emeryt PGG 2019-02-08 11:21:34
    Przykład jakiegoś gatunku żab zablokował budowę obwodnicy ważnej dla mieszkańców , więc czas już skończyć z bzdurnymi eko terrorystami bo żygać już się chce.
  • Ale wymyślili, jak tylko lewak potrafi!!! 2019-02-08 12:36:41
    Skoro na naszych wodach, w naszych głębinach odkryto jakieś pożyteczne bakterie to DOSKONALE!!! Trzeba je mądrze zagospodarować, uruchomić hodowlę i sprzedawać tym eurokołchoźnianym jołopom za ciężkie pieniądze i w żadnym wypadku nie można pozwolić eurokołchoźnianym złodziejom tego ukraść Polsce!!! A przede wszystkim, kto ich wpuścił na nasze wody terytorialne i pozwolił tam szukać i węszyć co można by nam ukraść? Kto za to odpowiada? Za tymi „naukowcami” z Edynburga trzeba wydać ENA i ścigać do skutku!!! A nie podkulić ogon i chować się do lisiej nory!!! Moim zdaniem jednak, to kolejny przykład degeneracji eurokochoźnianych nazistów i lewackich oszołomów!!! Naszym (naszych władz) najpilniejszym zadaniem jest, nie dać się im zwariować i w żadnym razie nie ulegać ich zwyrodniałym pomysłom i irracjonalnym żądaniom!!! Lewactwo szaleje!
    • Krzysztof 2019-02-10 22:46:32
      Człowieku, nienawiść cię zabije!!!!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.207.152.62