Wodór jako paliwo przyszłości szansą dla Polski

Wodór jako paliwo przyszłości szansą dla Polski
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Do 2030 r. wodór może napędzać 10-15 mln samochodów osobowych oraz 500 tys. pojazdów ciężarowych - wynika z raportu Rady Wodorowej (Hydrogen Council) i McKinseya. Na rozpowszechnieniu wodoru jako paliwa mogą skorzystać kraje takie jak Polska.


  • Do 2050 roku gaz zasili nawet 400 mln samochodów osobowych, 15 mln autobusów (po 25 proc. ogólnej liczby) oraz 5 mln ciężarówek (30 proc.). Poza pojazdami drogowymi z wodoru korzystać mają również statki pasażerskie i towarowe oraz pociągi i samoloty.
  • Obecnie 48 proc. wodoru pozyskuje się w efekcie reformingu metanu przy użyciu pary wodnej, 30 proc. z ropy naftowej, 18 proc. z węgla, a 4 proc. z elektrolizy wodnej.
  • Polska już teraz jest jednym z największych światowych producentów tego gazu. W Polsce powstaje rocznie milion ton wodoru. Taka ilość gazu wystarczałaby do zasilenia 5 mln samochodów w skali roku.

Zgodnie z raportem dotyczącym prognozy zmian, do których przyczyni się stosowanie na szerszą skalę wodoru jako paliwa, w 2030 roku jeden na 12 samochodów sprzedawanych w Kalifornii, Niemczech, Japonii i Korei Południowej będzie zasilany ogniwami paliwowymi.

Upowszechnienie wodoru jako paliwa wymaga budowy sieci specjalnych stacji tankowania. Obecnie globalnie działa 325 instalacji tego typu, w tym około 100 w Europie. Według potwierdzonych planów budowy do 2020 roku ich liczba na całym świecie powinna wzrosnąć do 1,1 tys. i do 2,8 tys. w 2025, a w ciągu kolejnych pięciu lat - do 5,3 tys. Zgodnie z przewidywaniami ekspertów realne zapotrzebowanie będzie trzykrotnie wyższe, co pociągnie za sobą wydatki na poziomie 20 mld dolarów. Zastosowanie wodoru przyczyni się jednak do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla nawet o 20 proc. do 2050 roku.

Wodór pozyskiwany jest głównie w zakładach chemicznych, rafineriach, koksowniach i w przemyśle spożywczym. Obecnie 48 proc. wodoru pozyskuje się w efekcie reformingu metanu przy użyciu pary wodnej, 30 proc. z ropy naftowej, 18 proc. z węgla, a 4 proc. z elektrolizy wodnej.

Opracowana w Australii technologia pozwala pozyskiwać wodór w procesie gazyfikacji węgla - z tony surowca otrzymuje się dość gazu, by przejechać 18 tys. km. Na rozpowszechnieniu wodoru jako paliwa skorzystałyby więc kraje takie jak Polska, już teraz będąca jednym z największych światowych producentów tego gazu. W Polsce powstaje rocznie milion ton wodoru. Taka ilość gazu wystarczałaby do zasilenia 5 mln samochodów w skali roku.

Rada Wodorowa została powołana do życia na początku 2017 r. podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos. Jej celem jest promocja wodoru jako paliwa w szeroko pojętym sektorze energetycznym. W skład Rady wchodzą m.in. Toyota, Audi, BMW, Daimler, General Motors, Honda, Hyundai, Mitsubishi, Royal Dutch Shell, Statoil i Total. Łączny przychód wszystkich firm wchodzących w skład Rady Wodorowej wynosi ok. 1,5 biliona dolarów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wodór jako paliwo przyszłości szansą dla Polski

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!