PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ważna, nawozowa instalacja w ZAK-u jeszcze w tym roku

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
02-04-2015 11:04
Ważna, nawozowa instalacja w ZAK-u jeszcze w tym roku
Fot. Archiwum

W czwartym kwartale tego roku zostanie uruchomiona w należących do Grupy Azoty zakładach w Kędzierzynie instalacja do produkcji nawozów ciekłych i związana z nią baza logistyczna. Koszt inwestycji to około 30 mln złotych.

Instalacja o zdolności powyżej 100 tys. ton nie jest niespodzianką, to raczej znak czasów. ZAK dostosowuje się do życzeń klientów, bowiem także w polskim rolnictwie coraz większe znaczenie mają nawozy płynne.
Tzw. RSM to wysokoskoncentrowany nawóz azotowy w formie wodnego roztworu saletrzano-mocznikowego. Zalety płynnych nawozów są dość duże do największych należą łatwość dozowania, skuteczniejsze działanie.

RSM nadaje się do nawożenia przedsiewnego, jak i pogłównego. Może być stosowany na wszystkie rodzaje gleb, w zbożach, rzepaku, buraku cukrowym, ziemniaku, kukurydzy i na użytkach zielonych.

Jednak nawozy w płynie mają także wady. Największą jest konieczność dostosowania parku maszynowego do stosowania płynu, a nie granulatu.

Jednak w przypadku gospodarstw rolnych, wielkopowierzchniowy, ta ostatnia wada nie jest aż tak istotna, biorąc pod uwagę korzyści.

Lokalizacja przez Grupę Azoty instalacji i magazynu w Kędzierzynie nie jest przypadkowa. Obok Polic ZAK jest najbardziej na Zachód wysuniętym zakładem Grupy. Stąd też blisko do dwóch województw (opolskiego i dolnośląskiego), gdzie funkcjonuje wiele gospodarstw rolnych o dużym i bardzo dużym areale upraw. A takie właśnie w pierwszym rzędzie przechodzą z nawozów granulowanych na płynne.

- To nie jedyny powód takiej lokalizacji – podkreśla prezes ZAK Adam Leszkiewicz. Grupa Azoty chciałaby także jeszcze skuteczniej sprzedawać swoje nawozy na rynkach zagranicznych. Jednym z możliwych odbiorców są rolnicy w Czechach i Niemczech. Do nich także może być skierowana oferta kędzierzyńskiej spółki. Stąd też obok możliwości nalewania RSM do cystern samochodowych, będzie wykonana instalacja napełniania cystern kolejowych. Powyżej 100-150 kilometrów, ekonomika transportu kolejowego jest bowiem wyższa.

Dariusz Malinowski

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

Grupa Azoty SA [ATT]

kurs:

69.00 PLN -1.84 (-2.60%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP