Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W Polsce sprzedano 38 mln litrów AdBlue w 2009 roku

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
15-01-2010 09:52
W Polsce sprzedano 38 mln litrów AdBlue w 2009 roku

Zdaniem Wojciecha Węcławka, odpowiedzialnego za rynek AdBlue w naszym regionie w firmie Yara, szacuje się, że rynek tego roztworu mocznika w Polsce wyniósł w 2009 roku 38 mln litrów, podczas gdy w 2008 roku sprzedało się około 25 mln litrów. - Mimo tak dużego wzrostu oceniam, że nasz kraj w rozwoju rynku jest ok. 1-1,5 roku za resztą Europy Zachodniej, aczkolwiek najbardziej rozwinięty z rynków Europy Środkowej i Wschodniej - ocenia nasz rozmówca.

- Rynek rozwija się tylko i wyłącznie dzięki wprowadzanym przez Unię Europejską normom ograniczającym emisję spalin - nie jest możliwy jego samoistny rozwój - dodaje Wojciech Węcławek.
- Rynek AdBlue zaczął rozwijać się w Europie Zachodniej w latach 2004-2005, kiedy to pojawiać się zaczęły pierwsze samochody ciężarowe z silnikami spełniającymi normy EURO IV. Norma EURO IV zaczęła obowiazywać od października 2006 - był to pierwszy etap, kiedy każdy nowowyprodukowany samochód ciężarowy musiał spełniać wymogi dotyczące emisji spalin. Nie było wtedy jeszcze systemów OBD (On Board Diagnostic), które sprawdzały, czy samochód używa AdBlue - takie systemy zostały przewidziane w kolejnym etapie normy EURO IV - od października 2007. Od tej pory rynek rozwijał się bardzo dynamicznie w całej Europie, aczkolwiek najbardziej w krajach Beneluxu i Niemczech, które to generują prawie połowę europejskiego popytu na preparat. W Polsce produkt pojawił się w roku 2006 - wprowadziły go na rynek Greenchem i Yara/Brenntag - dopiero później pojawili się polscy producenci preparatu jak Police, ZA Puławy i ZAK - wyjaśnia ekspert.

Jego zdaniem, pomimo tak znaczących wzrostów, rynek móglby rozwijać się szybciej. Problemem jest kryzys gospodarczy, który poważnie dotknął branżę transportową. - Oceniamy, że spadek sprzedaży samochodów ciężarowych aż o 60 proc. spowolnił rozwój rynku - twierdzi Wojciech Węcławek. Według niego sprzedaż nadal będzie rosnąć, ponieważ samochodów będzie przybywać. - Dodatkowo nowa norma EURO VI, która wejdzie w 2014 roku nadal będzie wymagać stosowania AdBlue - w mniejszej ilości niż w EURO V, ale nadal. Mniejsza ilość spowodowana jest zastosowaniem hybrydy systemów EGR (bez AdBlue) i SCR (z AdBlue) - tłumaczy.

- W chwili obecnej można powiedzieć, że popyt na AdBlue nie będzie malał co najmniej do 2018 roku - podsumowuje przedstawiciel firmy Yara.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP