PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Selena FM: rynki krajów wschodzących kierunkiem ekspansji polskich firm

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
25-01-2011 12:47

Konkurencja na rynkach międzynarodowych jest zwykle tak silna, że proces rozwoju organicznego może okazać się trudny, kosztowny i długotrwały. Jako kierunek ekspansji działalności dla firm polskich można jednak obrać rynki krajów wschodzących, gdzie łatwiej zdobyć pozycję lidera - uważa Kazimierz Przełomski, wiceprezes zarządu Selena FM.

Taki sposób zastosowała Grupa Selena, holding produkujący i sprzedający wyroby chemii budowlanej. Spektakularnie rozpoczęła działalność na rynku iberyjskim, przejmując lidera hiszpańskiego segmentu budowlanego – firmę Quilosa.
Skorzystała niewątpliwie z okazji, jaką był kryzys w 2009 roku w Hiszpanii. Stanał motor, napędzający gospodarkę kraju, czyli budownictwo. Ciężka sytuacja na rynku, opierającym się głównie na systemie kredytowym, spowodowała spadek popytu na materiały oraz chemię budowlaną. Sytuacja ta dotknęła m.in. Industrias Quimicas Löwenberg (Quilosa) – lidera na iberyjskim rynku uszczelniaczy i klejów, który w okresie boomu budowlanego rozpoczął budowę nowego zakładu produkcyjnego w Guadalajarze. Zakończona w 2009 roku inwestycja pochłonęła duże nakłady finansowe, a spadająca sprzedaż pogłębiła trudną sytuację firmy. Spółka zaczęła generować straty i wymagała szybkiego dokapitalizowania.

- Doceniliśmy przewagę konkurencyjną hiszpańskiego przedsiębiorstwa oraz silną pozycję rynkową jego flagowej marki, Quilosa i kupiliśmy 51 proc. udziałów spółki – wyjaśnia wiceprezes Przełomski. - Zainwestowane w Quilosę środki w całości przeznaczone zostały na zwiększenie kapitału zakładowego, co umożliwiło ustabilizowanie sytuacji finansowej tej spółki.

Dzięki dostępowi do sieci dystrybucji Seleny, Quilosa uzyskała znaczne możliwości rozwoju sprzedaży produktów w Europie Centralnej i Wschodniej. Po procesie restrukturyzacji oraz integracji w strukturze Grupy Selena (a przy zachowaniu poszanowania dla tradycji i kultury przedsiębiorstwa, jak dodaje wiceprezes Przełomski), Quilosa wzmocniła swoją pozycję na rynku hiszpańskim i stopniowo zaczęła odrabiać straty.

Z kolei dzięki tej akwizycji, Selena zwiększyła udziały w rynku zachodnim oraz rozbudowała swoją sieć dystrybucji do klientów przemysłowych i marketów budowlanych, głównie w regionie Półwyspu Iberyjskiego. Uzyskała efekt synergii oferty produktowej, co wzmocniło jej siłę rynku. Dzięki ponad 60-letniemu doświadczeniu Quilosy w produkcji uszczelniaczy i klejów, Selena rozszerzyła też swoją ofertę produktową. Zredukowała ponadto koszty magazynowania i produkcji, obniżając ceny zakupu surowców dla całej Grupy.

- Zintegrowane zespoły R&D Seleny i Quilosy zintensyfikowały prace nad innowacyjnymi rozwiązaniami i produktami dla wspólnych grup produktowych – dodaje Kazimierz Przełomski.

Poszukiwanie możliwości rozwoju na rynku, przewartościowanym przez kryzys gospodarczy, pozwoliły Selenie na rozszerzenie swojej działalności i zwiększenie mocy produkcyjnych. W 2009 roku sprzedaż zagraniczna miała 65,4 proc. udział w łącznych przychodach grupy. Firma realizuje zamówienia na rynkach ponad 50 państw, w tym przez własne spółki handlowe zlokalizowane w 17.

- Otwarty w grudniu 2010 zakład produkcyjny w Nantong jest pierwszym krokiem do stworzenia w Chinach centrum ekspansji geograficznej na pozostałe kraje Azji Południowo-Wschodniej i wyspy Pacyfiku – dodaje wiceprezes.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 969 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP