Grupa Selena, producent i dystrybutor chemii budowlanej, której produkty trafiają na rynki ponad 50 krajów, ale przychody jeszcze nie przekraczają 500 mln zł, chce nasilić ekspansję zagraniczną.
To zbyt duża kwota, aby firma mogła sama finansować taki program. Dlatego wspólnie z doradcami zastanawia się, jak pozyskać kapitał. Rozważa różne warianty. Prezes, który z rodziną jest właścicielem Seleny, zapowiada, że decyzja zapadnie szybko, bo jeszcze w pierwszym kwartale. Wymienia, że jedną z możliwości jest przeprowadzenie publicznej emisji akcji. Dodaje, że inny sposób to pozyskanie środków od funduszu typu private equity. Z takimi podmiotami toczą się już "poważne rozmowy". Rozważana jest też emisja obligacji - czytamy w "Parkiecie".
Domarecki nie ujawnia szczegółowych planów rozwoju grupy. Mówi tylko, że obejmują m.in. powstanie nowych fabryk w Polsce i za granicą. W ciągu ostatnich czterech lat wydała na inwestycje rzeczowe 70 mln zł. Finansowane były ze środków własnych i z kredytów.
Firma działa od 1993 roku. Na początku zajmowała się sprzedażą produktów pod własną marką, wytwarzanych dla niej przez europejskich producentów. Na początku postawiła na uszczelniacze, piany poliuretanowe i kleje - nadal są to główne produkty w jej ofercie. W 1996 roku Selena uruchomiła swoją pierwszą fabrykę. Obecnie posiada już dziewięć zakładów: cztery w Polsce i po jednym w Chinach, Brazylii, Korei i we Włoszech oraz nowo otwartą fabrykę w USA, która kosztowała 3 mln USD (około 7,2 mln zł). Prezes mówi, że na polskim rynku Selena jest liderem w segmencie pian poliuretanowych, używanych do montażu okien i drzwi, z 37 proc. udziałem, a na świecie jest czwartym producentem w tej kategorii. W Polsce ma też 19-proc. udział w segmencie uszczelniaczy, co przekłada się na drugą pozycję, za firmą Soudal - napisał "Parkiet".
Selena rozpoczęła działalność poza granicami Polski w 2000 roku. Obecnie eksport generuje większość jej przychodów. Kluczowe rynki zbytu to: Polska, Rosja, Czechy, Finlandia, Kazachstan, Ukraina, Bułgaria, Rumunia, Węgry, Niemcy, Włochy, Brazylia, USA, Korea Płd. i Chiny. W 2006 roku eksport stanowił 65,5 proc. sprzedaży grupy, która wyniosła 431 mln zł. EBITDA Seleny, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, wyniosła 46,9 mln zł, a zarobek netto sięgnął 30,7 mln zł. Prezes nie ujawnił wyników firmy za 2007 rok. Powiedział tylko, że wzrost sprzedaży był znaczący - czytamy w "Parkiecie".
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Selena: 300 mln zł na inwestycje w dwa lata