Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Puławy: rynek AdBlue rozwija się szybciej od innych chemikaliów

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepanski)
29-12-2009 08:58
Puławy: rynek AdBlue rozwija się szybciej od innych chemikaliów

Zdaniem Małgorzaty Wypych, szefa sprzedaży AdBlue w ZA Puławy, jeszcze dwa lata temu zużycie AdBlue prognozowane na rok 2009 wynosiło odpowiednio: 1,5 mln ton w Europie i 55 tys. ton w Polsce. – Według danych podanych na tegorocznym AdBlue Forum, które odbyło się w Brukseli, rzeczywista konsumpcja w Europie to około 1 mln ton. Jest to więc o 30 proc. mniej w stosunku do prognoz sprzed dwóch lat – podkreśla nasza rozmówczyni. Pomimo tego ten segment rznku to obecnie jeden z najszybciej rozwijających się rynków chemicznych.

- Jeśli odnieść podobną redukcję do rynku polskiego, to konsumpcja AdBlue w naszym kraju powinna kształtować się na poziomie odpowiednio niższym tj. ok. 40-45 tys. ton. Proszę zwrócić uwagę, że jest to nadal blisko dwukrotny wzrost zużycia w porównaniu do roku ubiegłego – zauważa Małgorzata Wypych.
Według danych Samar liczba rejestracji nowych pojazdów powyżej 16 ton, czyli głównych konsumentów AdBlue, spadła w Polsce w I połowie roku o blisko 70 proc. – Podobnie jest na rynku europejskim. Zgodnie z aktualnymi danymi rejestruje się mniej niż przewidywano samochodów przystosowanych do normy Euro 5, wymagających użycia AdBlue. W porównaniu do najwyższego poziomu z 2007 r. liczba nowych rejestracji w Europie spadła o połowę. Jest to niewątpliwie skutek kryzysu, którego nikt wtedy nie przewidział – twierdzi przedstawicielka ZA Puławy.

AdBlue to jednak jej zdaniem nadal rynek wschodzący. – Rosnące zużycie AdBlue wynika z legislacji europejskiej, coraz bardziej restrykcyjnych wymogów kolejno wchodzących w życie norm Euro 4 i Euro 5 (od 2008 roku). Za kilka lat zmierzymy się z normą Euro 6. W praktyce od dnia 31.12.2013 r. od wszystkich nowych pojazdów ciężarowych wymagane będzie spełnienia norm emisji Euro VI, a rejestracja, sprzedaż i rozpoczęcie użytkowania pojazdów nie spełniających tej normy będzie zabronione. Nowe typy pojazdów muszą spełnić wymagania o rok wcześniej – słyszymy.

Dodatkowo, do 1 kwietnia 2010, Komisja Europejska ma przyjąć regulacje techniczne (tzw. implementing measures). Jej celem jest umożliwienie państwom członkowskim stosowania zachęt finansowych dla przyspieszenia wprowadzanie na rynek pojazdów, które będą spełniały nowe wymagania.

Wszystko to składa się na sytuację, w której rynek AdBlue ma się stosunkowo dobrze w porównaniu z rynkami innych produktów chemicznych. – Wzrost konsumpcji AdBlue został lekko wyhamowany, ale nie zatrzymał się. Nadal utrzymuje się rosnący trend na rynku i według mnie ta tendencja wzrostowa utrzyma się co najmniej przez kolejnych 6-7 lat. Zwróćmy uwagę na fakt, że ograniczanie emisji tlenków azotu dotyczy również grupy tzw. “off road diesel”- AdBlue znajduje swoje zastosowanie w systemach SCR stosowanych również w segmencie ciągników rolniczych, statków śródlądowych imorskich, lokomotyw kolejowych – podkreśla Małgorzata Wypych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP