Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przemysł szklarski obawia się o ceny gazu

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
04-03-2012 09:21
Przemysł szklarski obawia się o ceny gazu

Produkujemy towar drogi i ekskluzywny. Nasz gotowy wyrób kosztuje w zakładzie 25-50 euro, po tym gdy otrzyma naklejki z logiem zagranicznego producenta jego wartość rośnie 5-9 razy - mówi Bogdan Kasprzyk

O kondycji branży, obawach związanych z rosnącymi cenami gazu i o planach na przyszłość mówi portalowi wnp.pl Bogdan Kasprzyk, prezes Makory Krośnieńskiej Huty Szkła, jednej z ostatnich produkującej wyroby szklane w tradycyjny sposób.

Dariusz Malinowski: jak wygląda sytuacja finansowa spółki?
- Nie najgorzej. Po zamknięciu roku potwierdziły się nasze prognozy finansowe. Firma zanotowała zysk netto na poziomie 558 tys. zł i przychody w wysokości 9,7 mln zł. Ten rok zapowiada się lepiej. Prognozujemy zysk na poziomie 850 tys. zł i przychody przekraczające 12 mln zł.

Czyli sytuacja w branży jest dobra?

- Tego bym nie powiedział. Podczas apogeum poprzedniego kryzysu padło większość hut szkła. Można powiedzieć, że jesteśmy jedną z ostatnich w kraju hutą szkła kolorowego i ręcznie formowanego.

Co się stało?

- Coraz większa konkurencja, z drugiej strony rosnące koszta. Nie każdy to wytrzymuje. Dość powiedzieć, że problemy dotykają nie tylko polskie huty szkła. Po ponad 250 latach w 2009 roku przestała produkować bardzo renomowana huta Waterford Crystal z Irlandii. Ich znak towarowy kupił inwestor z USA.

Problemem branży są ceny surowców, w największym stopniu chodzi o gaz?

- To prawda gaz stanowi 45 proc. kosztów wytworzenia. Widać wiec jak ogromną rolę odgrywa ten surowiec w funkcjonowaniu branży. Każda podwyżka musi się odbić na nas negatywnie.

A co z konkurencją ze wschodu. Niedawno w sklepie widziałem wyroby z KLD?

- Produkujemy towar drogi i ekskluzywny. Nasz gotowy wyrób kosztuje w zakładzie 25-50 euro, po tym gdy otrzyma naklejki z logiem zagranicznego producenta jego wartość rośnie 5-9 razy. Wracając do firm z Chin, czy KLD. Nie są one dla nas zagrożeniem, z powodu licznych problemów natury technologicznej i jakościowej, z jakimi od lat nie potrafią sobie poradzić huty z tych krajów.

Wspomniał Pan, że po naklejeniu metki innego producenta wartość produktu natychmiast rośnie. Nie warto powalczyć o „renomę”?

- Będziemy do tego dążyć. Zdecydowaliśmy się na trzy brandy. Pierwszy to „Makora”, szkło dmuchane, wielowarstwowe, kolorowe; druga marka to „Makora Studio Line”, można powiedzieć ze te same cechy jak wyżej, tyle, że dochodzi do tego szlifowanie. Kolejnym brandem będzie „Jabłoński Crystal”. Obejmuje on wszystkie produkty do wytworzenia których jest stosowana tzw. technologia kropli szkła. Wszystkie wyroby sygnowane są „A.J” od inicjałów twórcy marki „Jabłoński Crystal” Pana Adama Jabłońskiego, którego początki twórczości artystycznej sięgają lat 50-tych XX wieku.

Staramy się także pokazywać nasze możliwości technologiczne, aby zainspirować w ten sposób projektantów pracujących na rzecz największych światowych marek z branży szkła dekoracyjnego. Niedawno uczestniczyliśmy w największych targach branżowych Ambiente we Frankfurcie nad Menem. Nasze stoisko cieszyło się sporym zainteresowaniem, zwłaszcza że zaprezentowaliśmy szeroką paletę naszych możliwości kolorystycznych, 52 kolory jak również technik wytwarzania i obróbki szkła. Mamy nadzieję, że targi zaowocują nowymi kontraktami.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP