Prezes Air Products: warto inwestować w nauki ścisłe

Autor: wnp.pl (DM)
09-10-2013 09:32

Brak zainteresowania naukami ścisłymi spowodował, że w wielu branżach istnieje ryzyko powstania tzw. luki pokoleniowej. Firmy próbują poradzić sobie z tym problemem zachęcając uczniów do nauk ścisłych. W jaki sposób, dlaczego, jakie sa efekty mówi portalowi wnp.pl Piotr Wieczorek, prezes zarządu i dyrektor generalny Air Products na obszar Europy Centralnej. Firma prowadzi program „Ambasador nauki”.

Dariusz Malinowski: dlaczego Air Products angażuje się w takie działania? Czy jest to tylko kwestia wizerunku czy przynosi to np. wymierne korzyści?
Piotr Wieczorek: Od lat angażujemy się w działania na rzecz lokalnych społeczności w miejscowościach, gdzie znajdują się nasze zakłady produkcyjne. Inwestujemy czas i środki w działania edukacyjne dzieci, gdyż wierzymy, że kształcenie młodych ludzi jest najlepszą inwestycją na przyszłość.

Ponieważ w Polsce młodzież coraz rzadziej wybiera studia na kierunkach ścisłych jak fizyka, inżynieria czy chemia, dlatego postanowiliśmy wdrożyć i rozwijać w Polsce program „Ambasador Nauki”. W ten sposób chcemy zainteresować uczniów szkół podstawowych naukami ścisłymi: chemią, fizyką i przyrodą, aby zachęcić ich do podejmowania studiów na kierunkach technicznych w przyszłości.

Pragniemy pokazać dzieciom, że nauka może być fascynującą zabawą, która skłania do zadawania pytań i pogłębiania wiedzy. Mamy nadzieję, że dzięki pokazom z cyklu „Ambasador Nauki” dzieci polubią nauki ścisłe i będą rozwijać swoje zainteresowania w tym kierunku.

Co dają takie działania?

- W ramach programu „Ambasador nauki” specjalnie przeszkoleni pracownicy Air Products przeprowadzają w szkołach podstawowych fascynujące i interaktywne zajęcia oraz pokazy naukowe powiązane z programem nauczania. Wszystkie eksperymenty odbywają się z zachowaniem wymaganych środków bezpieczeństwa i mają na celu przybliżenie dzieciom właściwości i zachowanie się gazów w różnych warunkach. Te zajęcia pozwalają uczniom utrwalić znajomość programu szkolnego i dowodzą, że nauka może być świetną zabawą.

Podczas wybranych eksperymentów dzieci mają okazję wziąć czynny udział i asystować przedstawicielowi Air Products. W trakcie pokazów widzimy, jak duże jest zainteresowanie i radość uczniów z możliwości wykonywania, pod nadzorem prowadzącego pokaz, prostych czynności, jak np. wbijanie gwoździa w deseczkę zamrożonym bananem czy wręczanie wychowawczyniom zamrożonych w ciekłym azocie róż. Z kolei prawdziwy zachwyt dzieci wywołuje eksperyment pokazujący ruch międzycząsteczkowy pt. „gorąca kąpiel” lub „monstrum”, podczas którego po dolaniu do miski z płynem do kąpieli ciekłego azotu ku uciesze uczniów powstaje olbrzymia ilość piany.