Membrany jonowymienne do niskotemperaturowych ogniw paliwowych

Autor: Monika Osińska-Broniarz, Daniel Waszak, Maciej Kopczyk
11-10-2013 09:39

Od kilkudziesięciu lat technologia pozyskiwania energii z ogniw paliwowych określana jest jako najbardziej perspektywiczna pośród alternatywnych źródeł energii elektrycznej. Ogniwo paliwowe jest urządzeniem, w którym w wyniku reakcji chemicznych dostarczanego do niego paliwa, wytwarzana jest energia elektryczna.

Wstęp
Jedynymi produktami ubocznymi reakcji jest woda i ciepło. Ogniwa paliwowe charakteryzują się wysoką sprawnością, czystością, w sensie braku emisji szkodliwych produktów reakcji do otoczenia oraz umożliwiają wytwarzanie prądów o wysokich gęstościach. Przemiana energii chemicznej w elektryczną w ogniwie paliwowym może zachodzić w sposób ciągły, pod warunkiem, że do układu cały czas doprowadzana będzie odpowiednia ilość paliwa [1].

Pierwsze działające ogniwo paliwowe zostało złożone i uruchomione przez walijskiego naukowca Wiliama Grave’s w 1939 r., po opublikowaniu przez szwajcarskiego chemika Christiana Friedricha Schönbeina zasady działania ogniwa zasilanego wodorem [2]. Wzbudziło ono ogromne zainteresowanie, lecz burzliwe czasy polityczne, wybuch II wojny światowej, nie pozwoliły na kontynuowanie badań i rozwój tego typu źródła zasilania. Dopiero lata 60. XX w., intensywna eksploracja kosmosu i związane z nią poszukiwania sposobu transportu i zasilania dla pojazdów kosmicznych sprawiły, że "na nowo odkryto" ogniwa paliwowe. Zaczęto badać możliwości praktycznego wykorzystania takich źródeł zasilania, a na podstawie prac badawczych wprowadzano nowatorskie rozwiązania w budowie i sposobie zasilania ogniw paliwowych. Zadowalające wyniki prowadzonych prac projektowych pozwoliły na praktyczne wykorzystanie alkalicznych ogniw paliwowych na statkach kosmicznych biorących udział m.in. w misjach Apollo oraz zainstalowanie tego typu ogniw jako źródeł zasilania na stacjach kosmicznych. Ogniwa paliwowe stworzone przez zespoły amerykańskich naukowców pozwoliły na zapewnienie ogrzewania i energii elektrycznej astronautom podczas ich wypraw, a także stały dostęp do wody dzięki skraplaniu produktów ubocznych pracy ogniw paliwowych w postaci pary wodnej [3].

Ogniwa paliwowe stają się obecnie coraz bardziej pożądanym źródłem zasilania, zwłaszcza w dobie kryzysu energetycznego. W dobie wyczerpujących się źródeł paliw kopalnych, ogniwa paliwowe zajmują znaczącą rolę wśród nowatorskich rozwiązań umożliwiających produkcję energii. Wysoka wydajność, jakość produkowanej energii i brak szkodliwych produktów ubocznych pozwalają na wykorzystanie ogniw paliwowych w układach hybrydowych do napędu pojazdów samochodowych, do zasilania urządzeń medycznych, komputerów itp. [4].