Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kwas polifosforowy w modyfikacji asfaltów drogowych

Autor: Hanna Jaroszek
04-02-2013 09:46 |  aktualizacja: 05-02-2013 10:08

Asfalty drogowe znajdują zastosowanie do budowy i utrzymania nawierzchni drogowych. W warunkach rosnącego ruchu pojazdów, wzrastają wymagania dotyczące trwałości nawierzchni drogowych.

Wstęp
Asfalty drogowe znajdują zastosowanie do budowy i utrzymania nawierzchni drogowych. W warunkach rosnącego ruchu pojazdów, wzrastają wymagania dotyczące trwałości nawierzchni drogowych.

Wobec ograniczonych możliwości poprawy właściwości użytkowych lepiszcza metodami konwencjonalnymi, intensywnie poszukiwano innych rozwiązań. Podstawowym warunkiem trwałości nawierzchni oraz stałości cech materiału jest szeroki zakres lepkosprężystości asfaltu, co powoduje niezmienność stanu reologicznego w ekstremalnych temperaturach występujących podczas eksploatacji.

W celu poprawy tego parametru stosuje się różne modyfikatory, wśród nich [1]: elastomery, plastomery, żywice syntetyczne, granulat gumowy z utylizacji opon, związki metaloorganiczne, siarkę, asfalty naturalne, parafiny jak również kwas polifosforowy. Zalety oraz ograniczenia jego stosowania w modyfikacji asfaltu stanowią temat niniejszego artykułu.

Lepiszcza bitumiczne

Lepiszcza bitumiczne, to materiały wiążące pochodzenia organicznego, których wiązanie i twardnienie jest zjawiskiem fizycznym odwracalnym, polegającym na zmianie kohezji i adhezji cząsteczek lepiszcza przy zmianie temperatury [1]. Należą do tworzyw termoplastycznych.

Ze względu na pochodzenie wyróżnia się smoły i asfalty. Smoły, produkt uboczny rozkładowej destylacji substancji organicznych, ze względu na zawartość składników toksycznych oraz niską jakość, nie znajdują zastosowania w budownictwie.

Asfalt, to mieszanina węglowodorów występująca naturalnie w przyrodzie lub otrzymywana w wyniku przerobu ropy naftowej.

Skład asfaltu jest złożony i zależy od pochodzenia i sposobu przeróbki ropy naftowej. Asfalty, zwłaszcza modyfikowane, charakteryzują się własnościami tiksotropowymi; lepkość zależy od czasu działania sił ścinających a ich właściwości są funkcją temperatury i czasu trwania obciążeń.

Asfalty stanowią lepiszcze mieszanek mineralno-asfaltowych, stosowanych do wykonywania warstw konstrukcyjnych nawierzchni.

Są to materiały kompozytowe składające się, oprócz lepiszcza, z kruszywa drobnego i grubego, wypełniacza oraz dodatków. Mimo niskiej zawartości (ok. 5%), wpływ lepiszcza na właściwości mieszanki, a co za tym idzie na cechy techniczne nawierzchni drogowej, jest decydujący.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 751 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP