PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Innowacje - jedyna szansa europejskiej chemii

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
16-12-2015 10:46
Innowacje - jedyna szansa europejskiej chemii

Europejski firmy chemiczne mogę konkurować na światowym rynku tylko innowacyjną ofertą. W Europie ceny energii należą bowiem do najwyższych na świecie

Fot. Fotolia

Dla europejskiej branży chemicznej innowacje i badania to jedyny praktycznie sposób na bycie konkurencyjnym i skuteczne rywalizowanie z podmiotami spoza Unii Europejskiej - zgodzili się uczestnicy dyskusji "Inwestycje i innowacje" - podczas konferencji Nafta/Chemia 2015.

O tym jak europejskie firmy chemiczne mogą skutecznie rywalizować z innymi mówił Bogdan Dobrzeniecki, menedżer, Grupa zarządzania innowacjami EY.
Według niego firmy mogą rywalizować na trzech polach. Pierwszym są niskie ceny surowców i energii. Drugą przewagą konkurencyjną może być posiadanie mocnego, stałego zaplecza przemysłowego odbierającego produkty. Trzecim innowacyjna oferta.

W przypadku unijnych firm chemicznych właściwie możliwa jest tylko trzecia droga. W Europie ceny energii należą bowiem do najwyższych na świecie, sami "wyeksportowaliśmy" znaczącą część przemysłu. Efekt jest taki, że musimy się skupić na innowacjach.

Jednak czy to możliwe? Czy mamy na to wystarczające środki? Jak to robią inni?

Jak podkreśla prezes i dyrektor generalny Fluora Grzegorz Czul o tym, że będziemy zajmować się innowacjami warto pomyśleć już na etapie projektowania i budowy instalacji. To ułatwi prace w przyszłości, pozwoli na szybsze i tańsze wdrożenia. - Innowacyjność może dotyczyć wstępnej fazy projektowania - podkreślił prezes Czul.

Jak światowi potentaci radzą sobie z innowacyjnością? Świetnym przykładem jest niemiecki koncern chemiczny BASF, będący do czasu finalizacji połączenia DuPont i Dow największym koncernem chemicznym na świecie.

- Innowacja jest dla nas częścią strategii,  nasz budżet na te cele to około 2 mld euro - mówi Andreas Gietl, dyrektor zarządzający BASF Polska.

Koncern w swoim portfolio ma około trzech tysięcy zróżnicowanych projektów. Spółka stara rozwijać się zarówno już istniejące rozwiązania jak i kreować całkiem nowo. Ponieważ nie każde badania dają wymierne efekty BASF skupia się nad bardzo różnymi innowacjami. Część z nich to rozwiązania o względnie małym rynku, ale i przynoszące stosunkowo niewielkie profity. Koncern pracuje jednak i nad takimi, gdzie ryzyko porażki jest duże, ale ewentualne wdrożenie z sukcesem może zaowocować gigantycznymi zyskami.

Na innowacjach skupia się także koncern Dow. - W naszym przypadku na innowacje przeznaczamy rocznie  dwa miliardy dolarów - mówi Robert Stankiewicz, prezes Dow Polska. Jak tłumaczy koncern ma dobrze opracowane praktyki, stara się także nowe rozwiązania jak najszybciej wdrożyć na rynek. Co ciekawe gigant analizuje potrzeby i już istniejące rozwiązania pod kątem ich poprawy. Jak podkreślił prezes Stankiewicz nawet w istniejących od lat i sprawdzonych rozwiązaniach, czy też wynalazkach można próbować coś jeszcze poprawić.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP