Duża inwestycja - wyzwania dla Zespołu Kierownika Projektu

Duża inwestycja - wyzwania dla Zespołu Kierownika Projektu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Znaczący krajowy Klient branży chemicznej podejmuje decyzję o realizacji wielomilionowej inwestycji w celu poprawy konkurencyjności i wzmocnienia pozycji na rynku europejskim. Inwestycja obejmuje zakresem instalację technologiczną w budynku oraz instalacje i obiekty pomocnicze. Jaki model zarządzania wybrać dla tak poważnego zadania i z jakimi wyzwaniami należy się liczyć w czasie jego realizacji?

Omówmy to zagadnienie z perspektywy Zespołu Kierownika Projektu (KP), którego rola wydaje się być kluczową dla sukcesu przedsięwzięcia.

Rolę Zespołu KP powierzono spółce zależnej, ale chcąc jednocześnie wdrożyć procedury stosowane powszechnie w inwestycjach prowadzonych przez duże zachodnie koncerny, w ramach Zespołu KP cześć zadań zlecono specjalistom firmy inżynieryjnej Fluor S.A. Zakres prac obejmował koordynację Wykonawców na placu budowy, zarządzanie bezpieczeństwem, kontrolę jakości wykonywanych prac, kontrolę kosztów, opracowywanie oraz aktualizowanie i kontrolę harmonogramów, a także administracyjną obsługę kontraktów.

W fazie projektowania Zespół KP koordynował prace projektowe wykonywane przez kilka niezależnych biur projektowych, co pozwoliło ujednolicić dokumentację jakościowo i skoordynować harmonogram.

W fazie budowy uczestniczyli zarówno Wykonawca konstrukcji budynku, firmy branżowe wykonujące montaż mechaniczny i orurowania jako i szereg firm zaangażowanych do wykonania prac pozostałych. Zadaniem Zespołu KP było koordynowanie tych działań.

Należy nadmienić, że kluczowym dla sprawnego prowadzenia inwestycji jest wybór doświadczonych Wykonawców, którzy odpowiadają za główne obiekty budowlane oraz części technologiczne. W kraju praktyką jest jednak, że do realizacji pozostałych obiektów bardzo często zatrudnia się małe lokalne firmy, co stanowi dodatkowe wyzwanie dla Zespołu KP ze względu na ograniczone doświadczenie takich Wykonawców w realizacjach zaawansowanych technicznie i technologicznie obiektów przemysłowych.

Fluor S.A. posiadając doświadczenie w prowadzeniu prac w ramach zintegrowanego Zespołu KP jest w stanie wyjść naprzeciw oczekiwaniom Klientów. Czy to w fazie projektowania czy budowy, może na przykład opracować procedury dotyczące zasad oraz przepisów BHP i ochrony środowiska, wymagań dotyczących zarządzania jakością bądź zasad postępowania na budowie. Wszystko celem podwyższenia standardów prowadzenia Inwestycji.

Większość krajowych Wykonawców (zwłaszcza tych mniejszych) postrzega nowe, stawiające wyższe wymagania procedury i standardy jako podnoszenie wymagań ponad te wymagane ściśle literą obowiązującego prawa, co jest dla nich niezrozumiałe. Opinie te podzielane są również w wielu przypadkach przez osoby reprezentujące niższy szczebel zarządzania w strukturze Klienta, a nawet w samym Zespole KP o ile skład jego jest mieszany np. Fluor- Klient-osoby pozyskane bezpośrednio z rynku. Wspólnym mianownikiem jest przekonanie, że dodatkowe wymagania obniżają „efektywność prac” i „rzucają kłody pod nogi” Wykonawcy. W rezultacie takiego podejścia, w czasie realizacji inwestycji, Wykonawcy wielokrotnie oprotestowują, a następnie często lekceważą czy też starają się omijać wiele wymagań zawartych w nowych standardach, które przewyższają te dotąd przez nich stosowane.

Kolejną kluczową sprawą dla realizowanych współcześnie inwestycji jest właściwe ich planowanie. Składa się na to opracowanie i bieżąca aktualizacja harmonogramów, koordynacja i określanie priorytetów w perspektywie uruchomienia całości instalacji oraz kontrola wykonywania zadań. Takie profesjonalne podejście wdrażane jest przez Fluor S.A. w pełnym zakresie, zgodnym ze światowymi standardami. Spotyka się ono, jak w wielu podobnych przypadkach, z trudnościami w zetknięciu z metodologią prowadzenia robót stosowaną przez część firm wykonawczych tzw. „dziś zaczynamy, za rok kończymy”. Uwaga ta odnosi się zdecydowanie do grupy małych Wykonawców. Szczegółowe planowanie i kontrola postępu oraz rozliczanie prac napotyka wówczas na powszechny opór. Dotyczy to zwłaszcza rozbicia zadań na związane z montażem, rozruchem i uruchomieniem poszczególnych obiektów i węzłów dużej instalacji.

W praktyce oznacza to, że koordynatorzy Zespołu KP na codzień zmuszeni są przejmować część podstawowych zadań leżących po stronie Wykonawcy, a dopiero w dalszej kolejności mogą zająć się wdrażaniem podwyższonych standardów realizacji. Kwestie związane z zapewnieniem bezpieczeństwa na budowie mogą przy tym z powodzeniem stanowić przedmiot odrębnego, obszernego artykułu.

Wprowadzanie nowych standardów spotka się z dużym oporem niższego szczebla zarządzania Klienta jak i Wykonawców, którzy często nie rozumieją celu stosowania zaproponowanych procedur i dostrzegają jedynie związane z tym trudności i koszty. Jest to sytuacja często zdarzająca się w momencie wprowadzania wszelkich zmian. Lecz dodatkowym utrudnieniem, które teoretycznie nie powinno mieć miejsca, może być negatywne nastawienie do zmian we wspomnianym mieszanym Zespole KP. Aby uniknąć takiej sytuacji należy położyć duży nacisk na odpowiednie poinformowanie i szkolenie wszystkich członków Zespołu KP oraz innych uczestników procesu inwestycyjnego po to, aby tak jak Zarząd Klienta rozumieli i byli przekonani o pozytywnych wynikach wprowadzanych zmian.

Zakontraktowanie wielu Wykonawców stwarza na budowie dodatkowe trudności koordynacyjne. Można ich uniknąć przy innej strategii kontraktowania robót, jaką proponuje Fluor. Rozdrobnienie wykonawstwa na bardzo ograniczonym obszarze przeznaczonym pod budowę instalacji skutkuje częstymi kolizjami pomiędzy Wykonawcami oraz związanymi z tym przestojami. Kolejnym związanym z tym problemem jest kwestia składowania przywożonych urządzeń, elementów konstrukcyjnych i materiałów. Firmy wykonawcze bardzo rzadko stosują odpowiednie standardy i procedury, co powoduje trudności w odnajdywaniu danych elementów i w rezultacie wydłuża czas wykonania zadań.

Dla osiągnięcia sukcesu w realizacji dużej Inwestycji niezbędne jest, aby Zespół KP posiadał silne oparcie w Zarządzie Klienta i to na wszystkich jego szczeblach. Wymaga to jednoznacznych zapisów w kontraktach z Wykonawcami i jednoznacznego wsparcia Klienta w ich egzekwowaniu.

Ulokowanie projektów w różnych biurach projektowych o różnym doświadczeniu i standardach jakości wykonywania dokumentacji utrudnia zarządzanie budową. Można to uznać za normalne w obecnie realizowanych inwestycjach, choć wybór doświadczonego biura projektowego z odpowiednim systemem jakości procentuje w fazie wykonawczej każdego projektu. Jednak wypada tu podkreślić, że Zespół KP powołuje się właśnie w celu zminimalizowania ewentualnych związanych z tym trudności.

Zespół KP winien brać udział w przygotowaniu zapytań ofertowych i w dalszym wyborze wykonawców powinien zwrócić uwagę nie tylko na ich doświadczenie i przygotowanie merytoryczne, ale również na gwarancję dysponowania odpowiednią kadrą podczas realizacji zadania.

W opisanej formule zarządzania realizacją inwestycji problem stanowi ulokowanie Inspektorów Nadzoru, którzy należą do organizacji Klienta, a w strukturze organizacyjnej podlegają Koordynatorowi d/s Jakości odpowiedzialnemu m.in za organizację odbiorów technicznych przed Koordynatorem Budowy. Sprawdzonym rozwiązaniem, powszechnie i globalnie stosowanym na projektach Fluor, jest zatrudnienie zespołu zewnętrznych Inspektorów.

Duża inwestycja przynosi wyzwania dla Zespołu KP i dlatego do pełnienia tej funkcji ważnym jest dobór takich jego członków, którzy dzięki swemu doświadczeniu będą potrafili im sprostać.

Piotr Wojas, Janusz Tarach
Zarządzanie Inżynieryjne, Fluor S.A.


×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Duża inwestycja - wyzwania dla Zespołu Kierownika Projektu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!