PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Chemia w poszukiwaniu marż

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
15-12-2014 05:42
Chemia w poszukiwaniu marż

Rywalizacja na rynku produktów chemicznych jest ogromna. Nic więc dziwnego że oferta kierowana do polskich firm i końcowych odbiorców jest duża

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Polskie firmy chemiczne muszą stawiać na takie produkty, które przynoszą najwięcej wymiernych korzyści, pozwalają najwięcej zarabiać. Nie jest to proste, bo często oznacza potrzebę znaczących nakładów inwestycyjnych. Konieczne jest zarazem poszukiwanie miejsc gdzie można zmniejszyć koszty - przyznali uczestnicy panelu "Produkty, koszty, marże. Na co stawia chemia?" podczas Konferencji Nafta Chemia 2014.

Rywalizacja na rynku produktów chemicznych jest ogromna. Nic więc dziwnego że oferta kierowana do polskich firm i końcowych odbiorców jest duża. Jak sprostać konkurencji ze strony zagranicznych firm? Co zrobić, aby sprzedawać więcej i drożej? Gdzie kryją się możliwe dodatkowe marże dyskutowali nasi paneliści.
Według Zenona Pokojskiego, wiceprezesa Zakładów Azotowych Puławy jednym z kluczowych kroków jest jak najlepsze poznanie oczekiwań klientów. Poznanie samych dystrybutorów to zbyt mało. Trzeba wiedzieć czego oczekują końcowi odbiorcy towarów produkowanych przez polskie spółki chemiczne. Jeśli się bowiem dobrze pozna te oczekiwania, wówczas będzie można dobrze je zaspokoić. A to oznacza zapewnienie sobie rynku zbytu.

Tyle, że wcale nie jest to łatwe do osiągnięcia. Nawet jeśli mówimy bowiem o końcowej grupie odbiorców, to przecież i w niej mogą być duże różnice. Tak jest na przykład wśród odbiorców nawozów. Inne potrzeby mają ci klienci, którzy dysponują kilkoma hektarami, a inne, ci którzy są właścicielami kilkuset nawet hektarów.

Znaczenie wagi jak najlepszego docierania do końcowych klientów podkreślał także Cezary Możeński, dyrektor Instytutu Nowych Syntez Chemicznych. Według niego kluczem w biznesie jest nowoczesne stosowanie nawozów. Przy złej technice nawet 40-60 proc. nawozów może się marnować.

Dyrektor Możeński ostrzegał także przed „siłowymi” próbami zwiększenia konsumpcji niektórych chemikaliów, by dojść do takiego poziomu ich zużycia jak w innych krajach Unii Europejskiej. - Ponieważ mamy to co mamy, musimy skupić się na lepszym zagospodarowaniu posiadanych związków chemicznych - tłumaczył uczestnikom konferencji.

Prezes Zakładów Azotowych Kędzierzyn Adam Leszkiewicz podkreślał natomiast, że w kwestii produktowej dobrze mieć alternatywę, to znaczy skupić się na kilku wybranych segmentach działalności.

Tak jest w przypadku ZAK-u. Spółka około połowy przychodów czerpie z produkcji nawozów sztucznych. Drugim kluczowym segmentem działalności jest produkcja alkoholi oxo. Jak podkreśla szef spółki to spora zaleta. W przypadku bowiem dekoniunktury w jednym z obszarów, spółka może wyjść na swoje w drugim. Takie rozwiązanie jest bezpieczniejsze dla firmy i zapewnia jej stabilizacje. Co ważne sprawdza się w czasach kryzysu, lub spowolnienia gospodarczego.

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 827 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP