PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Bez innowacji polskiej chemii będzie trudno sprostać konkurencji

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
04-10-2016 09:31
Bez innowacji polskiej chemii będzie trudno sprostać konkurencji
Fot. Shutterstock.com

Polska branża chemiczna staje dziś przed wieloma wyzwaniami. Historyczna dominacja Europy na rynku chemii dobiega końca wraz z gwałtownym wzrostem  pozycji przedsiębiorstw azjatyckich i amerykańskich. Polska chemia musi dostosować się do zachodzących zmian, stawiając na długoterminowy plan rozwoju swojej innowacyjności. Jak to osiągnąć mówią portalowi wnp.pl Michał Karwacki i Fryderyk Janik z kancelarii Squire Patton Bogg.

Polskie firmy chemiczne dysponują mniejszymi zasobami gotówki niż zagraniczna konkurencja…

Michał Karwacki: i dla tego tylko umiejętne wykorzystanie inwestycji w sektorze R&D może pomóc polskiej chemii wzmocnić pozycję rynkową zarówno w Europie, jak i na świecie. Polskie spółki chemiczne, na ogół dysponujące relatywnie mniejszymi środkami od przedsiębiorstw konkurencyjnych z Europy Zachodniej i USA, powinny starać się mądrze zagospodarowywać nisze obecne na globalnym rynku, wykorzystywać aktualne trendy oraz stawiać na rozwój flagowych produktów, dążąc do wysokiej specjalizacji i uzyskania dominacji w danym, wybranym segmencie.

Ale jak to osiągnąć?

Fryderyk Janik: nadrzędnym założeniem inwestycji w prace badawczo-rozwojowe jest spełnienie dwóch celów: zwiększanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w długim okresie oraz umożliwienie płynnej adaptacji do stale zmieniających się bieżących warunków rynkowych i preferencji odbiorców. Rozwój technologiczny w branży chemicznej ma kluczowy wpływ na zwiększenie jakości oferowanego produktu, redukcję kosztów operacyjnych oraz budowę szerszego portfela produktów. Jest on również ściśle połączony z procesem wyszukiwania nowych przewag konkurencyjnych. Dlatego, R&D polskich przedsiębiorstw powinno być zorientowane na budowanie strategicznych przewag rynkowych.

Jakie są te strategiczne przewagi?

- W segmencie chemicznym można wyróżnić trzy źródła przewag rynkowych. Silną pozycję zwykle buduje to przedsiębiorstwo które zagwarantuje sobie dostęp do źródła tanich surowców jak gaz czy ropa,  wykorzystuje zmiany na rynku, często determinowane przez pojawiające się regulacje do zajęcia kluczowej pozycji w segmencie charakteryzującym się obecnym dużym lub rosnącym popytem bądź jest liderem w zakresie rozwoju i wdrażania nowych produktów i rozwiązań technologicznych. 



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 979 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP